Den 17. AUG gennemførte Sejlerskolen traditionen tro den årlige natsejlads, der skal øve eleverne i sejlads i nattemørke og navigation ved hjælp af ledefyrlinier og blinkene fra de udlagte bøjer.

Normalt  går turen til Snaptun, hvor  man nyder en grillet bøf m.v.,  mens man venter på, at mørket skal sænke sig over Draget, så turen kan gå tilbage til Horsens. I år var tanken dog at kombinere natsejladsen med en lidt længere tur rundt om Endelave. DMI ville det dog anderledes. Deres vejrudsigt spåede hård kuling og øsende regn øst for Endelave, så havde vi holdt fast i planen, ville de fleste deltagere garanteret sælge deres båd ved hjemkomsten og købe en bondegård i stedet, og så ville vi have mistet en større gruppe dygtige og ihærdige sejlere.

Hen mod eftermiddagen klarede vejret dog op ude på Fjorden, så 6 både med 28 elever og instruktører om bord drog af sted mod Snaptun.

Vel ankommet kom der gang i grillene, og tiden gik med udveksling af mange næsten sande historier fra de store – og små – have.

Omsider sænkede mørket sig dog over det flotte telt i Snaptun, vinden løjede af, og månen begyndte at tænke alvorligt på at stå op, så efter at have slukket grillene og ryddet op efter os, bemandedes bådene, mens nattedæmpede kommandoer lød gennem  mørket, og de 6 både stod ud i det kulsorte univers med kurs mod den fyrlinie, der ville føre dem sikkert op gennem Draget.

Herefter var det bare med at holde de røde lys fra de 2 ledefyr overet og så hygge sig med lyden af den velsmurte motor, der i mangel af vind summede fornøjet.

Alt åndede fred og ro. Månen skinnede orangegult, og mellem de store huller i skyerne tittede  et større antal stjerner ned til den lille, trygge armada…indtil: ”HEJ, VI HAR BRUG FOR HJÆLP!!! En af bådene havde fået problemer med motoren, og nu lå den i den smalleste del af Draget og drev ind mod den truende strandbred uden den mindste smule vind, der kunne få det i hast hejste sejl til at give fart, Øvelsen i Natsejlads, var pludselig blevet forvandlet til en Øvelse i Bugsering.

Den første båd, der kom til hjælp, måtte konstatere, at der allerede var så lidt vand under kølen derinde, at den ikke kunne komme tæt nok på, men en båd, der stak lidt mindre, snusede sig vej frem med det ene øje på ekkoloddet og det andet på den nødstedte. Det lykkedes for den at få en trosse om bord, og lidt efter sejlede de to skibe glade og fornøjede videre mod Horsens. Godt sømandsmæssigt arbejde. hvor man oven i købet huskede den gamle grundregel for al bugsering: Aldrig sejle lige bag slæberen, men altid et par grader forskudt.

Lidt over midnat lå samtlige både solidt fortøjet i Horsens havn, og sejladsens deltagere kunne skrive en række yderligere erfaringer  og herlige oplevelser ind i deres logbog.

;