Lidt tal om sæsonen 2020

Tal! – de første tal for sejlsæsonen 2020 er dukket op. Det kan hurtigt blive meget nørdet, men her er alligevel et par betragtninger.

Vandsport er gået frem.

Danskerne har kastet sig over vandsport. Idrættens medlemstal viser at vandsport i perioden fra 2015 til 2019, har oplevet en markant fremgang.

Udviklingen i medlemstal:

Kano/kajak                         +3373

Sejlsport                             +1728

Åbent vand-svømning          +876

Roning                                + 860

Vandski                                 +828

Surf/raft                               +152

Sæsonen 2020 gav stor fremgang, – for de fleste havne.

Rekord mange danskere valgte at holde ferie i Danmark – det var man vel nærmest tvunget til – men mange valgte at gøre det på vandet. Sejlerskolerne har haft stor tilgang, bådsalget er boomet, mange havne har ventelister. Der har været ca. 20% flere danske overnatninger i lystbådehavne end i den fantastiske sommer 2018.

I Skagen savnede man de norske og svenske sejlere. Skønsmæssigt 35-40% af gæstesejlerne manglede, om end der var flere danske gæstesejlere end normalt.

Danmarks største udsteder af duelighedsbeviser Dansk Sejlunion har oplevet vækst. Ved udgangen af august var der udstedt 1.300 flere beviser end i hele 2019. Danske Tursejlere har registreret 1.654 nye medlemmer i perioden april til august, – det er ca. 50% flere i forhold til sidste år.

Øget aktivitet til søs gav øget behov for assistancer.

Dansk Søredningsselskab (DSRS) den frivillige organisation, der yder assistance i kystnære områder hvor der er en station, har været ude 763 gange i 2020 til midt september mod 599 gange i hele 2019. Det har primært været motorstop, grundstødning og tomme brændstoftanke der var årsagen. Vi skal huske at mange af disse hændelser, hvor ubehagelige de end måtte være, normalt ikke er livstruende. Godt vedligehold, god planlægning, hold hovet koldt og hjælp hinanden, så når vi langt!

Det der i gamle dage hed SOK, det hedder nu Joint Rescue Coordination Center (JRCC) oplyser, at det samlede antal opkald, har været på samme niveau, som foregående år.

A pro Po – tal, så var der i ingeniørens ugeblad en lille fortælling med overskriften ”regnekraft”

skrevet af en can.polyt årgang 1952.

Søren Klint har sendt mig artiklen, som jeg har forkortet.

Skribenten fortæller hvordan han fik adgang til en bordcomputer med 55 programeringstrin. Som kapsejladsdommer var dette vidunder en stor lettelse. Af artiklen fremgår, at man på det tidpunkt sejlede handicap efter en professor Krogs formel. Værdierne fandtes i et tabelværk og det var besværligt og navnlig tidskrævende at udregne resultaterne. Nu behøvede man blot at indtaste handicaptal, start- og måltagninstidspunkt, så klarede maskine resten. Ifølge artiklen var Vedbæk Sejlklub i flere år den eneste klub, der kunne kåre vinderen umiddelbart efter sejladsen, hvor der i andre klubber hengik flere dage inden resultatet forelå.

En ny og større maskine kommer på banen. Her kunne programmet lagres på et magnetkort, hvor den gamle maskine skulle programmeres hver gang.

Dansk Sejlunion kommer ind billedet. Udstyret med den rette maskine og en kopi af magnetkortet, kunne alle klubberne pludseligt få glæde af den nye fagre verden.

Artiklen slutter meget munter med, at flere ældre kapsejladschefer rystede på hovedet og spørger hvad man så skal sætte damerne til, – sejlerkonerne skulle jo gerne føle at de også var med i sporten.

Det var dengang! Nu foregår det hele på pc med udskrifter klar, når sejlerne kommer på land og damerne sejler med ombord.

Carl Gerstrøm