Klubaften med fokus på sejl- og rigtrim


af Carl Gerstrøm

Mandag den 11. marts havde vi besøg af Mads Christensen fra OneSails. Mads har 30 års erfaring som sejlmager, 40 års sejlerfaring og er en af Danmarks dygtigste kapsejlere med ikke mindre end seks verdensmesterskaber og et utal af Danmarksmesterskaber i forskellige bådtyper. 

Morten Fjerbæk bød velkommen til Mads og de godt 40 fremmødte, der havde stuvet sig sammen i skolestuen i Mongo, hvortil arrangement var henlagt, mens vores klubhus bliver gjort klar til de nye forpagtere. Før foredraget blev der spist sandwich og hyggesnakket blandt de mange fremmødte medlemmer. 

Mads er en fremragende fortæller og havde disponeret sit foredrag, så der både var noget for tursejleren og den garvede kapsejler. Måske ikke helt forventeligt startede sejlmager Mads under vandet og konstaterede, at i moderne sejlsport var meget fokus flyttet fra sejlene til skroget – uanset om bådene har foils eller ej, er en ren bund derfor meget vigtigt for at have en velsejlende båd. Bundmaling er ikke i stand til at holde båden tilstrækkelig ren gennem hele sæsonen og skal der sejles stærkt, skal bunden vaskes før kapsejladserne.

Mads var inde på vigtigheden af at rengøre mast, salinger og vanter. Der skal ikke meget til før der bliver aftegninger på en rent hvidt sejl. I den forbindelse blev der spurgt til at vinteropbevare med masten på og her kunne Mads oplyse, at de fleste masteskader sker ved at tage masten af/sætte masten på – og hvis man kontrollerer masten omhyggeligt ved sæsonstart, kan man roligt vinteropbevare med masten på. Vel at mærke hvis man for hvert 3-4 år laver et grundigere check, enten ved at tage masten af eller ved at sende en rigger i riggen til inspektion.

En grundig gennemgang af hvordan man stiller masten var også en del af aftenens pensum. ”Gå ikke ud fra at vanter i styrbord og bagbord er lige lange” – og ”mastehullet sidder ALDRIG midt i båden” lød det blandt andet. Kontroller længder, mål op og skriv ned så du kan huske det næste år – og  vent med at sætte kiler i mastehullet til riggen er spændt.  Topvanterne skal sættes hårdere end du tro, og undervanterne skal sættes til søs. Hvis man justerer vanter efter vindstyrken, så sæt det altid tilbage i udgangspositionen efter sejladsen.

Trim af sejl er en videnskab, der kan dyrkes til det ekstreme. Mads talte meget for brug af cunningham i storsejlet, trim af forliget på forsejlet (”husk at slække det inden du ruller”) samt brugen af indhaler og udhaler på skøder til forsejlet. Der var i øvrigt mange gode råd, hvis man havde rulleforsejl – f.eks. at man skal huske at justere skødepunktet frem hvis der rullerebes!

 

 

Spiler anvendes mindre og minde til fordel for genakker. Mads kom omkring de mange typer, og hvad der anbefales til hvad. Megen go’ læring, hvis man havde køb af brugt sejl i tankerne.

Mads løftede desuden sløret for nye typer forsejl, skåret og fremstillet på en måde, så forstaget ikke faldt så meget ud. En af de faktorer der er med til at mindske krængning og holde højde.

En deltager havde på forhånd spurgt om råd til valg af nyt storsejl. Det kom der et spændende svar på. Mads kom i den forbindelse ind på behov. OneSails tilbyder under betegnelsen ”Lean Sejl” et billigere alternativ, hvor man selv måler op, og der anvendes en lidt billigere dug. I det konkrete tilfælde faldt prisen fra ca. 17.000 til ca. 9.000 for et storsejl til en 25 fods sejlbåd!

 

Mads sluttede aftenen med 10 gode råd fra sejlmageren:

  1. Tape altid splitter, kanter og andet i berøring med sejlet
  2. Hav altid reparationsgrej ombord
  3. Husk at slække liner som bomudhal og cunningham efter brug
  4. Fold sejlet om bommen og sur med sejsinger (”vindmodstand betyder mere end du tror!”)
  5. Rul sejlene frem for at folde
  6. Beskyt mod sollys (”solen der sejlenes værste fjende”)
  7. Tørre sejl holder længere
  8. Vask sejlene mindst én gang om året
  9. Gå jævnligt sejlene efter for slitage mv.
  10. Send sejlet til service efter sæsonen

 

Tak til Mads for en fremragende aften. Slides fra aftenen kan rekvireres ved at sende en mail til Søren Buhl: sb@horsensvaerft.dk

 

Følg med

Vores partnere

Bliv partner

 

 

 

Skriv til os