Vælg en side

Dragør har en spændende søfartshistorie. Under en overliggerdag på sommerturen oplevede jeg lidt af det.

Min opmærksomhed blev fanget af lyden fra en gammel encylindret motor i en gammel fiskekutter. ”Duk-Duk” lød det som i de go’ gamle dage.  Det viste sig at være Elisabeth K571 som var eget af Museum Amager og som blev vedligeholdt af et laug på 12 personer. De holdt åbent skib og fortalte beredvilligt om Elisabeth.

Kutteren var bygget på H. Jensens Både- og Skibsværft i Køge i 1941 til fisker Ejnar Larsen i Dragør. Som dansk lovs fordringer for fiskefartøjer, blev båden bygget i eg. 28 fod, klinkbygget og med dam. Den blev udstyret med en 17 HK 2’takts ”Dan” motor som senere i 1960 blev udskiftet med den encylindret Hundestedmotor med den karakteristiske lyd. Man fortalte at motoren sidste år blev renoveret på motormuseet i Grenå af en flok frivillige.

Under krigens jødeforfølgelse sejlede Ejnar Larsen jøder til Sverige. I sensommeren 1944 blev Gestapo lidt for nærgående og Ejnar Larsen flygtede til Sverige og Elisabeth blev svensk indregistreret – LA 387 – og fiskeriet fortsatte. Efter krigen, den 6. maj, vendte Elisabeth hjem til Dragør.

Der er et par andre ”bådprojekter” i Dragør.

 

En oplagt lodsbåd er tilknyttet byens Lodsmuseum. Den er ligeledes passet at et frivilligt laug. En ældre fiskejolle ligger og ser dejlig ud.

På land er et hold frivillige i gang med at renoverer Lodsbåden Ravnen, bygget i 1880 til lodserne i Dragør. Det skønnes at være Danmarks ældste bevarede lodsbåd.

I perioden 1927 til 1970 fungerede Ravnen som postbåd fra Kastrup til Saltholm.

Spændende maritim historie.

Tænk om vi i Horsens kunne have noget lignende!  Fortælling om den bådbygger tradition, som har kendetegnet Horsens før hen. Flotte både som kunne ligge og se dejlige ud ved vores nye Nordhavn.

Carl Gerstrøm

;