Vælg en side

Drukneulykker i 2019

Hvert forår offentliggør Søsportens Sikkerhedsråd en statistik for drukneulykker i det forgangne år.

Statistikken er opdelt på flere måder, – aktivitet, alder, køn, brug af redningsvest o.s.v.

Flere druknede

I alt omkom 17 ved fritidssejlads i Danmark i 2019. Det er over gennemsnittet – 15,1 – for de sidste 10 år.  Af de 17 omkomne var 16 mænd. Aldersfordelingen siger at af de 17 omkomne var 10 personer 50+. I statistikken er der ikke noteret, at nogen af de omkomne var påvirket af alkohol. 4 af de 17 bar vest. I 2019 er der ikke registreret omkomne ved drukulykker i havne.

Det var ikke et godt år hvis man betragter det ud fra et sejlersynspunkt. 12 blev noteret omkomne ved sejlads. Det højeste antal siden 2009, – den periode de offentliggjorte tal dækker.

Af de 12 bar kun 3 redningsvest.

Materialet omfatter konkrete bemærkninger til de enkelte hændelser. Der er et par hændelser som karakteriseres som ”ildebefindende” i et par hændelser tales der om speedbåd med motorstop og åbenbåd i hårdt vejr.

Hvorfor så mange ulykker ?

Man kan anlægge mange synspunkter om et sådant emne:

Hvis der havde været brugt redningsvest, ville man så være reddet?

Kan der være alkohol selv om det ikke fremgår af rapporten? er der foretaget obduktion?

Statistik

Senere i år vil Nordisk Bådråd samle en statistik for Norden.

Sejlads og alkohol

”CH2OH du aldrig drikke må. C2O5OH en gang i mellem lad gå”.  En taleremse som mange kemikere har anvendt til at kende forskel på metylalkohol (træsprit) og ætylalkohol.

Ska’ vi lige repetere reglerne for ”snaps” og sejlads!?

På landevejen er reglerne meget klare, – en promillegræns på 0,5.

Til søs er det ikke helt så enkelt.

Til et fartøj hvor der ikke kræves uddannelsesbevis gælder at man skal kunne føre fartøjet på fuldt betrykkende vis – altså ikke nogen promillegrænse.

For fartøjer hvortil der stilles uddannelseskrav (speedbåde/vandscootere/både over 15m) er reglerne som landevejen en promillegrænse på 0.5.

Det er/kan være uhyre svært at bevise at en sejler ikke var i stand til at føre fartøjer på betrykkende vis. Man kan konstatere, at der meget sjælden anlægs sag for at have ført fritidsbåd i spirituspåvirker tilstand. Det er et emne der jævnligt drøftes i sejlerkredse nationalt og internationalt. F.eks. er reglerne i norden vidt forskellige. Sverige, Norge og Finland har alle en promillegrænse der varierer fra 0,8 til 1,0.

Ingen tvivl om at ”snaps” og sejlads er en dårlig kombination. Der er heller ingen tvivl om at en fast promillegrænse vil være langt lettere at administrere. Den diskussion skal nok komme op igen. Personligt er jeg tilhænger af en fast promillegrænse på 0,5 som på landevejen.

Maj 2020

Carl Gerstrøm

 

;